1.- LEC: en el capítol I (exercici de la professió
docent) i en l’article 104 hi ha referències indirectes i ‘pistes’ de cap a on
ha d’anar el ‘treball dels equips docents’:
La funció docent
1. Els mestres i els professors
són els agents principals del procés educatiu en els centres.
2. Els mestres i els professors
tenen, entre altres, les funcions següents:
a) Programar i impartir
ensenyament en les especialitats, les àrees, les matèries i els mòduls que
tinguin encomanats, d’acord amb el currículum, en aplicació de les normes que
regulen l’atribució docent.
b) Avaluar el procés d’aprenentatge dels alumnes.
c) Exercir la tutoria dels
alumnes i la direcció i l’orientació
global de llur aprenentatge.
d) Contribuir, en col·laboració
amb les famílies, al desenvolupament personal dels alumnes en els aspectes
intel·lectual, afectiu, psicomotor, social i moral.
e) Informar periòdicament les famílies sobre el procés d’aprenentatge
i cooperar-hi en el procés educatiu.
f) Exercir la coordinació i fer el seguiment de les activitats escolars
que els siguin encomanades.
g) Exercir les activitats de gestió, de direcció i de coordinació que els siguin encomanades.
h) Col·laborar en la recerca, l’experimentació i el millorament continu dels processos d’ensenyament.
i) Promoure i organitzar activitats complementàries,
i participar-hi, dins o fora del
recinte escolar, si són programades pels centres i són incloses en llur jornada
laboral.
j) Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació, que
han de conèixer i dominar com a eina metodològica.
k) Aplicar les mesures
correctores i sancionadores derivades de conductes irregulars, d’acord amb
l’article 34.
3. Les funcions que especifica
l’apartat 2 s’exerceixen en el marc dels drets i els deures establerts per les
lleis.
4. L’exercici de la funció docent
en els centres vinculats al Servei d’Educació de Catalunya comporta el dret de
participar en els òrgans del centre, d’acord amb el que estableixen les lleis.
5. La funció docent s’ha
d’exercir en el marc dels principis de llibertat acadèmica, de coherència amb
el projecte educatiu del centre i de respecte al caràcter propi del centre i ha
d’incorporar els valors de la col·laboració, de la coordinació entre els
docents i els professionals d’atenció educativa i del treball en equip.
2.- Decret d’autonomia de centres:
en l’article 22 hi ha una primera referència als equips docents:
Criteris per a l’organització pedagògica dels centres
1. En matèria d’organització
pedagògica, el contingut de les normes d’organització i funcionament del centre
a què fa referència l’article 19.1.a) ha de preveure, com a mínim:
a) Els criteris per a
l’organització dels grups d’alumnes amb les limitacions quantitatives
establertes pel Departament d’Ensenyament per a les diferents etapes
educatives.
b) Els criteris per a la formació dels equips docents i els mecanismes
interns de coordinació en els equips docents.
c) Els criteris per a l’atenció
de la diversitat de l’alumnat, d’acord amb el principi d’educació inclusiva.
d) Els mecanismes per garantir la globalitat de l’acció educativa sobre
l’alumnat, molt especialment quan,
per raó de l’etapa o nivell educatiu, l’especialització
curricular del personal docent que hi actua sigui predominant en la docència.
e) Els mecanismes d’acció i
coordinació de la tutoria.
2. Així mateix, les normes
d’organització i funcionament del centre, d’acord amb les previsions del
projecte educatiu i amb el principi d’inclusió, han de preveure els mecanismes
i procediments d’assignació dels recursos disponibles per a l’atenció a les
necessitats educatives específiques de l’alumnat, el tractament de l’alumnat
amb trastorns d’aprenentatge o de comunicació relacionats amb l’aprenentatge
escolar, i l’atenció als alumnes amb altes capacitats.
3. Les normes d’organització i
funcionament del centre han d’incorporar també els mecanismes per a l’aplicació
del sistema global d’orientació acadèmica i professional a l’alumnat d’ESO i de
batxillerat i l’específic que en cada cas escaigui a l’alumnat d’ensenyaments
professionalitzadors.
També, en
l’article 41 del DAC (Òrgans unipersonals de
coordinació), a l’apartat 2, hi ha una nova referència:
2. Els òrgans unipersonals de coordinació reben de la direcció els
encàrrecs de funcions de coordinació
o especialitzades previstes a les lleis o adients a les necessitats del centre
derivades de l’aplicació del projecte educatiu, entre les quals hi ha la coordinació d’equips docents i de
departaments. De l’exercici de les seves funcions responen davant de l’equip
directiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada